millaisia tuloksia 
porrasnäyttöjen mainonnalla
saadaan aikaan?

Markkinoinnissa päätökset tehdään usein jonkinlaiseen dataan pohjautuen. Oli kyseessä sitten brändin kasvatus tai suoraan konversioita hakeva mainonta, niin tärkeintä on lopulta tulokset. Olemme useiden mainostajiemme kanssa törmänneet keskusteluun jossa pohditaan, että millaista dataa me olemme asiakkaillemme saaneet aikaan porrasnäytöillä näkyvässä mainonnassa.

 

Meiltä kyselläänkin jatkuvasti, että millaista dataa on odotettavissa markkinointikampanjoista jotka on toteutettu porrasnäytöillä, joten päätimme avata asiaa tällä sivustolla. Heti alkuun on kuitenkin todettava, että porrasnäytöillä tapahtuvaa markkinointia ja sen tuloksia on huomattavasti haastavampaa mitata kuin esimerkiksi digikanavissa tapahtuvaa mainontaa, jossa jokainen klikkaus ja näyttökerta saadaan muutettua tarkasti dataksi. Pystymme kuitenkin mittamaan näyttöjen ohikulkeneen keskimääräisen liikenteen, sekä QR-koodien avulla esimerkiksi sen, että moniko on seurannut QR-koodista verkkosivuille. Kyselytutkimuksemme avulla saimme myös tarkempaa dataa mainonnan mieleen painuvuudesta, sekä muista mainostajan kannalta tärkeistä asioista. Olemmekin todenneet, että porrasnäyttöjen markkinoinnin tehokkuutta onkin mitattava samankaltaisilla tavoilla kuin muita ei kokonaan digissä olevia medioita, kuten esimerkiksi tv-mainontaa, radiomainontaa ja ulkomainontaa.

markkinoinin tehokkuus 
porrasnäytöillä - klinen 
kyselytutkimus syksy/2021

Toteutimme syksyllä 2021 kyselytutkimuksen niille taloyhtiöille joissa porrasnäyttöjämme oli ollut kesän aikana asennettuna. Halusimme tutkimuksen avulla tuoda mainostajille dataa siitä, että miten taloyhtiöiden asukkaat ja heidän vieraansa kokivat näkemänsä mainokset, sekä niiden tehokkuuden. Alla koostettuna markkinatutkimuksemme tuloksia:

Kumpi mainosmateriaali jää paremmin mieleen, kuva vai video?


Halusimme kysyä taloyhtiöiden asukkailta jääkö kuva- vai videomuodossa esitetty mainosmuoto paremmin heidän mieleensä, jotta voisimme palvella sekä heitä, että mainostajiamme entistä paremmin jatkossa. Kyselyn tulokset ovat hyvin yksimielisiä ja noin 90% vastaajista on sitä mieltä, että mainos jossa markkinointimateriaalin muotona on ollut pelkkä kuva jää paremmin mieleen kuin video.




Mitä mainoksia vastaajat muistavat nähneensä porrasnäytöllä?


Tämä on sekä mainostajien, että meidän eli mainosalustan tarjoajan kannalta ehkä se tärkein kysymys. Halusimme selvittää miten hyvin taloyhtiöiden asukkaat muistavat porrasnäytöllä näkemänsä mainokset ja täten verrata miten mainokset jäävät mieleen vs muut perinteiset mainosmediat. Kyselyssä kysyttiin tuloksia yhteensä yhdeksän mainostajan mainoksesta ja vastaajat saivat valita kaikkien niiden mainokset, jotka muistivat nähneensä porrasnäytöllä. Tässäkin vastauksessa oli selvästi nähtävissä ylemmän kysymyksen tulokset sen suhteen, että vastaajat muistivat huomattavasti paremmin ne mainokset, joissa oli mainosmateriaalina ollut yksittäinen kuva, eikä video. Mainoksia joiden materiaalina oli kuva oli yhteensä 6 kappaletta. Kuvallisista mainoksista vastaajat muistivat nähneensä keskimäärin 68,5%. Videomainoksista vastaajat muistivat keskimäärin 38,9%. Parhaimmillaan mainostajat saavuttivat yli 90% muistettavuuden mainoksilleen. Facebook markkinoinnissa hyvänä mainosten muistettavuuden prosenttia (Ad Recall Lift Rate) voidaan luokitella jo 18% muistettavuus, joten porrasnäyttöjen keskimääräinen muistettavuus on yli 3,5x tehokkaampaa kuin onnistuneen Facebook markkinoinnin. Tähän väliin voitkin tehdä pienen testin ja miettiä osaatko itse nimetä jonkin mainoksen/viimeisimmän mainoksen jonka näit Facebookissa tai Instagramissa? Porrasnäytöillä näytettyjen mainosten muistettavuuden prosentteja voidaan siis pitää todella hyvinä kun niitä verrataan muihin medioihin. Alle koostettuna esimerkiksi verrokkina Postin tekemän testituloksen tuloksia, jossa kysyttiin, että missä seuraavista kanavista vastaajat kykenevät nimeämään jonkin mainostajan: 1. Sanomalehti - 73% 2. Osoitteeton suoramainos - 66% 3. Osoitteellinen suoramainos - 59% 4. Internet - 43% 5. Ulkomainonta - 42% 6. Aikakauslehti - 39% 7. Radio - 16% (Lähde Postin markkinatutkimus) Postin toisen tutkimuksen mukaan yksi kuluttaja kykeni nimeämään keskimäärin 2,6 osoitteetonta suoramainosta, 2,2 sähköpostimainosta ja 2,1 painettua sanomalehtimainosta viimeksi kuluneen viikon ajalta. Sosiaalisesta mediasta ja internetistä muistettiin keskimäärin 1,9 mainosta. Meidän kyselyssämme useat mainostajat olivat näkyneet porrasnäytöllämme yli kuukausi sitten ja silti keskimäärin yksi vastaaja pystyi tunnistamaan/nimeämään nähneensä keskimäärin 5 mainosta. Voimmekin täten todeta, että mainostaminen on tässäkin mielessä jopa 2x tehokkaampaa kuin muut verrokit.




​Onko porrasnäytöllä nähnyt mainos lisännyt mielenkiintoasi tuotetta/palvelua kohtaan?


Halusimme tietää myös, että lisäävätkö porrasnäytöllä nähdyllä mainokset myös mielenkiintoa kyseistä tuotetta kohtaan sen lisäksi, että ne jäävät kuluttajan mieleen ja luovat Top of Mind tilannetta. Vastaajista noin 68% oli sitä mieltä, että mainokset ovat lisänneet heidän mielenkiintoaan tuotetta tai palvelua kohtaan.




Haluaisitteko nähdä porrasnäytöillä ennemmin taloyhtiöille suunnattuja yhteistarjouksia vai henkilökohtaisia tarjouksia, vai jopa molempia?


Useat mainostajamme ovat tarjonneet tuotteita, joissa on ollut mahdollista tehdä taloyhtiölle myös suurempaa, ns massahankintaa. Tällaisia tuotteita ovat olleet muun muassa ilmalämpöpumput, sekä parvekelasitukset. Yleisesti tiedossa on, että kun useampi henkilö hankkii taloyhtiöstä samanaikaisesti esimerkiksi parvekelasituksien uusinnan niin parvekelasituksia tarjoava yritys voi tarjota palveluaan halvemmalla kun he säästävät esimerkiksi rahtikustannuksista. Siispä kysyimmekin taloyhtiöidemme asukkailta, että haluavatko he tarjousten olevan juurikin tällaisia suurempaa hankintaa tarjoavia ''Jos tästä taloyhtiöstä 3 ilmoittaa kiinnostusta niin lähdemme toteuttamaan hankkeen'' tyyliä vai ennemmin yksittäisille henkilöille suunnattuja, vai jopa molempia. Tulokset olivat monivivahteisia. 42,1% kertoi, että toivoi mainoksen sisältävän informaatiota molemmista vaihtoehdoista. 31,6% kertoi taas, että on enemmän kiinnostunut massahankinnoista ja 26,3% kertoi olevansa kiinnostunut yksittäisistä tarjouksista.




Montako kertaa päivässä kuljet porrasnäytön ohi?


Emme tee tällä hetkellä jatkuvia mittauksia liikenteestä porrasnäyttöjen ohi, joten meille on erittäin tärkeää saada kyselytutkimuksen mukana tietoa siitä, että kuinka usein asukkaat keskimäärin kulkevat porrasnäytön ohi. Tämän avulla voidaan laskea keskimääräisesti, että montako kertaa yksi henkilö näkee mainoksen viikon aikana. Keskimäärin vastaajat kulkivat porrasnäytön ohi viisi kertaa päivässä, joten viikossa porrasnäytön ohi kuljetaan 35 kertaa. Aika suuri toistomäärä, eikös vain?





mitä muuta sinä olisit mainostajana halunnut tietää? lähetä kysymysehdotus seuraavaan kyselyymme osoitteeseen info@klinen.fi 

lähdetäänkö viemään teidän brändinne myös kuluttajien tietoisuuteen?

Ota yhteyttä

eezy-vmp-oulu-klinen_edited.png
kotipizza-klinen-oulu.png
canit_logo_klinen.png
passikuva-suomi-klinen-porrasnäyttö.png
aurea-lkv-klinen_edited.png
ruokaboksi-logo-klinen.png
PSOAS%20LOGO_edited.png
KUMMITILA_sininen (1) (1).png
kauppuri5-klinen.png
arvojes-klinen.png
logo-linnanmaan_apteekki.png
Lampo1_logo.png
omapaja-klinen.png
niemi_fin_valk_pohja_edited.png
exit-logo-klinen.png