top of page
Search

10 Markkinoinnin tekniikkaa joilla saavuttaa top of mind aseman

Kävimme toisessa blogitekstissämme laajemmin läpi sitä, mitä Top-Of-Mind termi tarkoittaa markkinoinnissa. Lyhyesti tiivistettynä Top Of Mindilla kuitenkin tarkoitetaan ensimmäistä brändiä, joka tulee mieleen tietystä tuotteesta. Muutama esimerkki:

¨mita-tarkoittaa-top-of-mind-klinen

Suklaalevy - Fazerin Sininen Hedelmäsose - Piltti Suoratoistopalvelu elokuville - Netflix Käytetty matkapuhelin - Swappie

Top Of Mind asemalla tarkoitetaan myös suoraa ratkaisua ongelmaan.


Esimerkiksi: Mikä auttaisi pääkipuun? -> Täytyy ottaa Burana.


Näissä kaikissa tapauksissa yritykset ovat saavuttaneet Top Of Mind aseman jatkuvalla ja monikanavaisella markkinoinnilla. Lähdetään nyt pureutumaan 10 tehokeinoon, joiden avulla myös teidän brändinne voi saavuttaa kuluttajien mielessä Top Of Mind aseman.



 

1.Ole näkyvillä ja erotu massasta


Kaikki alkaa siitä, että kuluttajien tulee tietää brändisi olemassaolosta. Ilman, että he tietävät brändistäsi, se ei luonnollisestikaan voi saavuttaa minkäänlaista asemaan heidän mielissään. Varmista, että brändisi on kuluttajien löydettävissä niin offline kuin online kanavissakin.


Kuinka olet näkyvillä ja erotut massasta?


Valitkaa brändinne käyttöön monia kanavia joissa näytte aktiivisesti potentiaalisille asiakkaille. Kun valitsette erilaisia kanavia käyttöön, teette brändistä myös sellaisen, että se erottuu massasta. Ette halua kuulua siihen joukkoon, joka käyttää markkinointiin paljon rahaa, mutta heidän tunnetavuutensa ei siltikään nouse. Hakekaa brändillenne siis rohkeasti jotain erottautumistekijää, jonka avulla kuluttajat osaavat yhdistää teidät brändiinne. Esimerkkinä tällaisesta toimii esimerkiksi McDonaldsin keltainen/kultainen M.



2.Luo tunteita joihin kuluttajat voivat samaistua


Kohdeyleisösi samaistuessa viestimääsi tunteeseen ovat jo he luoneet muistijäljen brändistäsi heidän mieleensä. Oli se tunne sitten inspiroituminen tai samaistuminen johonkin ongelmaan, niin olette oikealla tiellä kun voitte herättää jonkinlaista tunnetta markkinoinnillanne. Yrityksen brändin resonoidessa kohdeyleisöön, on Top Of Mindin saavuttaminen huomattavan paljon helpompaa, kuin pelkällä kliseisellä markkinoinnilla.

Miten luon tunteita joihin kuluttajat voivat samaistua? Sen sijaan, että tekisitte markkinointia jossa kerrotte vain mitä yrityksenne tekee niin keskittykää enemmän ongelmaan jonka ratkaisette tuotteellanne/palvelullanne. Tällöin luotte mahdollisuuden kuluttajalle tunnistaa oman ongelmansa, samaistua tähän tunteeseen ja löytää samalla ratkaisun. Esimerkiksi sen sijaan, että kertoisitte tarjoavanne kotisiivouspalveluita, voisittekin viestiä näin ‘’Onko kotisi likainen, mutta et ehdi, etkä halua siivota sitä? Tilaa meidät apuun. Teemme kodistasi kiiltävän puhtaan niin, että sinä voit käyttää senkin tunnin niihin asioihin joista oikeasti pidät!’’


3. Rakenna sähköpostilistaa


Yksi suuri, mutta nykypäivänä ehkä vähän vähemmälle huomiolle jäävä kanava kuluttajien tavoittamisessa on sähköposti. Sähköposti on edelleen yksi suorimpia kanavia tavoittaa kuluttajat, olivatpa he sitten missä päin maailmaa tahansa. Sähköpostilistoja hyödyntämällä pidät myös brändisi tehokkaasti kuluttajien mielessä, niin kauan kuin sähköposteissa on toistuvasti jotain asiakkaalle arvoa tuottavaa sisältöä.


Miten rakennan ja hyödynnän sähköpostilistaa markkinoinnissa?


Kaikki alkaa siitä, että teidän pitää löytää yrityksellenne sopiva työkalu sähköpostimarkkinoinnin tekemiseen. MailChimp esimerkiksi on oikein toimiva ratkaisu niin pienille kuin suuremmillekin yrityksille. MailChimpillä löytyy myös ilmaisversio, jonka avulla pääset aloittamaan sähköpostimarkkinoinnin pienellä kynnyksellä.

Sähköpostimarkkinoinnista apua Top Of Mindiin

Luo tämän jälkeen aikataulu jonka mukaisesti lähestyt sähköpostilistalla olevia asiakkaita. Pyri aina lähettämään heille mahdollisimman mielenkiintoista sisältöä; jota he eivät miellä pelkäksi spämmiksi. Käytä hyödyksesi myös keinoja, jonka avulla saat asiakkaita jättämään sähköpostiosoitteensa tehokkaammin, kuten kerro, että sähköpostiosoitteen jättämisellä saa esimerkiksi 5% alennuksen ensimmäisestä tilauksesta, tai sähköpostilistalla oleville lähetetään välillä erikoistarjouksia, joita ei voi hyödyntää olematta postituslistalla.