top of page
Search

mitä tarkoittaa top of mind?

Updated: Jul 14, 2021



Mikä on markkinoinnissa paljon käytetty termi ''Top of Mind'' ja mitä tämä termi tarkoittaa suomeksi? Miksi tätä Top of Mind termiä käytetään markkinoinnissa? Näihin kysymyksiin vastaamme tämän kertaisessa lyhyessä blogitekstissämme.


Top of Mind (yleisesti käytetään kirjoitusmuotona myös top-of-mind), eli suomeksi “ensimmäisenä mielessä”, on markkinointiviestinnässä tuttu käsite. Top of Mind on yksinkertaisesti mittari siitä, kuinka hyvin tuotteet tai palvelut sijoittuvat asiakkaan mieleen tietyssä kategoriassa.


Asiaa helpottaaksemme voidaan käydä läpi muutama esimerkki tilanne Top Of Mind toimijoista Suomessa.


Mikä tuotemerkki sinulla tulee ensimmäisenä mieleen sanasta suklaalevy? Fazer vai Marabou? Entäpä sanasta ketsuppi? Heinz vai Felix? Tämä esimerkki auttaa ymmärtämään mitä Top of Mind on markkinoinnin maailmassa. “Top of mind” on automaattinen linkki asiakkaan mieleen tietyn tuotteen tai palvelun ja tuotemerkin välillä.


Päästäksesi asiakkaasi Top of mindiin, on brändisi oltava tunnustettu. Tunnustusta brändille ei saada vain logolla ja vahvoilla mainoslauseilla, vaan se tarvitsee myös vahvaa viestintää ja ensiluokkaista asiakaspalvelua.




Mitä varten logot ja mainoslauseet sitten ovat? Kun olet saanut asiakkailtasi tunnustusta ensiluokkaisesta palvelusta, logo ja tehokkaat mainoslauseet toimivat kehotuksina tai ärsykkeinä, joiden avulla palautat brändisi asiakkaasi mieleen kerta toisensa jälkeen. Näin saat sitoutuneita asiakkaita, jotka käyttävät palveluitasi tai tuotteitasi toistuvasti ja ovat siihen tyytyväisiä.








Mitä hyötyjä “Top of mind” toimijana olemisesta on mainostajalle?


Hyödyt siitä, että olet asiakkaallasi “ensimmäisenä mielessä'' ovat vahvat. Top of mindiin avulla pystyt luomaan brändillesi:


  • Parempaa tuotetietoisuutta: tuotetietoisuudelle ei ole olemassa kattoa. Hyvän tuotetietoisuuden avulla voit laajentaa toimintaasi uusille markkinoille, alueille tai toimialoille.

  • Rakentamaan luottamusta: kuluttajat ostavat sitä mihin luottavat. Voit luoda brändistäsi luotettavan kuvan palvelun laadun tai kokemuksen avulla.

  • Luomaan uskollisia asiakkaita: kun brändistäsi tulee asiakkaasi Top of Mind palvelu tai tuote, olet käytännössä luonut elinikäisen asiakkuuden. Olet noussut asiakkaasi mielessä toimialasi yläpuolelle, Top of Mind tekijäksi.

  • Parempaa Google näkyvyyttä: Top of Mind toimijana ohjeet potentiaalisten asiakkaidesi Google hakuja. Olemalla ''top of mind'' toimija, asiakkaasi laittavat Googlen hakuun suoraan ''Kauppuri5 Oulu'' halutessaan hampurilaista Oulussa, kun taas ilman Top of Mind toimijuutta he hakisivat vain ''hampurilainen Oulu''. Tällöin saat laskettua Googlen hakusanamarkkinointiin kuluvaa mainosbudjettia ja saat ohjattua enemmän liikennettä sivullesi.



Täten voidaankin todeta, että yritysten olisi hyvä panostaa ja miettiä entistä enemmän erilaisia keinoja tehdä top of mind markkinointia. Tässä blogitekstissämme kerromme lisää siitä, miten yritykset voivat tehdä top of mind markkinointia.