taloyhtiön asukastyytyväisyys nousuun hyvällä viestinnällä ja tiedottamisella
Oletko kokenut kiukustumista siitä, kun odotat sinulle tärkeää viestiä tai puhelinsoittoa esimerkiksi ystävältäsi eikä sitä kuulu. Loppujen lopuksi soitat ystävällesi ja hän kertoo uutiset ja sanoo, kuinka unohti kertoa siitä sinulle. Oletko joskus itse ollut ystäväsi roolissa ja unohtanut kertoa uutiset toiselle? Heikolla viestinnällä on ikäviä vaikutuksia, mitä ei itse viestijänä välttämättä edes huomaa.
Selkeän ja reaaliaikaisen viestinnän toteuttaminen taloyhtiöissä on usein haaste taloyhtiön hallitukselle ja isännöitsijälle. Hyviä kanavia viestinnälle löytyy paljon, mutta miten saada kaikki taloyhtiön osakkaat ja asukkaat käyttämään samaa viestinnällistä kanavaa. Moni on kokeillut taloyhtiön Facebook-ryhmää, joka tavoittaa osan, muttei kaikkia taloyhtiön asukkaita. Sama ongelma toteutuu sähköpostilistoissa, joita pitää vieläpä päivittää usein asukkaiden vaihtuvuuden takia. Usein tarvitaankin yhtäaikaisesti useampi viestinnällinen kanava, jotta kaikki taloyhtiön asukkaat ja osakkaat voidaan tavoittaa.

Oikea-aikainen viestintä taloyhtiössä on etupainotteista
Mikä on oikea-aikaisen viestinnän merkitys taloyhtiössä? Onko viestin tarkoitus kertoa tapahtuneesta vai ennaltaehkäistä tapahtumia? Herättää kysymyksiä vai vastata kysymyksiin, joita ei ole vielä edes kysytty?
Taloyhtiöiden elämään kuuluu monia vuosittain toistuvia tilanteita. Vesimittareiden lukeminen ja huoneistokohtaisten IV-suodattimien vaihto ovat perinteisiä asukkaisiin vaikuttavia vuosittaisia toimenpiteitä. Entäpä vuosittain toistuvien juhlapyhien mukana tulevat ilmiöt. Onko teidän taloyhtiössänne ollut joulun jälkeen joulukuusien tukkimat jätekatokset tai kinkkurasvan tukkimat viemärit? Puhumattakaan lahjapaperien täyttämistä jäteastioista.
Edellä mainitut asiat pääsevät usein yllättämään taloyhtiöt vuosittain. Etupainotteiselle viestinnällä asukkaiden kysymyksiin annetaan vastaus jo ennen kuin he ehtivät sitä kysyä. Tämän takia onkin tärkeää suunnitella viestinnällinen vuosikello ja muita hyviä käytänteitä tiedottamiseen. Hyvällä muistutustiedotteella ennen joulua vältetään roskakatosten ja viemäreiden tukkeentumiset.
Viestin ajoituksella on siis suuri merkitys. Oikea-aikaisella viestinnällä voidaan välttää tapahtumaketjuja, jotka tuottavat hallitukselle, kiinteistöhuollolle ja isännöitsijälle ylimääräistä päänvaivaa.
porrasnäytöstä lisätehoa viestintään
Kuten Kiinteistölehtikin artikkelissaan totesi, niin porrasnäyttö nostaa tehokkaasti asukastyytyväisyyttä ja parantaa viestinnän mahdollisuuksia taloyhtiön asukkaiden ja isännöinnin välillä. Taloyhtiön digitaalinen porrasnäyttö on hyvä lisäys taloyhtiön viestintäkanavaksi. Sen avulla isännöitsijän, kiinteistöhuollon ja hallituksen on hyvin helppo informoida ja viestiä asukkaita taloyhtiön asioista. Viestit ja tiedotteet pysyvät siistissä järjestyksessä ja vanhat tiedotteet eivät jää ”lojumaan” taululle, kuten vanhoissa korkkitauluissa. Hyvä ja selkeä viestintä lisää avoimuutta ja yhteisöllisyyttä taloyhtiössä, joka vaikuttaa positiivisesti asukasviihtyvyyteen.
